Här finns en del av mina svampbilder... har hunnit samla på mig många, många under åren som gått.

Är utbildad Svampkonsulent och tycker att svamp är bland det roligaste som finns :)
Välkommen att kika runt bland mina bilder - fler bilder läggs till efter hand...

söndag 23 juni 2013

Ögonskål (Scutellinia scutellata)

... Scutellinia scutellata... 
så heter den på latin och det var det allra första latinska svampnamnet jag lärde mig...
Det är en liten, liten skålsvamp som man hittar på fuktig jord... 
Namnet har den fått av att de har ögonfransar :)
... och nix... de går inte att äta...

2 kommentarer:

Kristina sa...

Tack för din fina kommentar i min blogg! Blev så glad!
Gillar åxå svampar mkt o har en dotter som disp på svamp i ruttna träd i våras på SLU o som bara diskuterar svamp o är med i svampklubbar. Elisabet heter hon.
Svampar är inte alltid lätta att få fina in på minneskortet men det har du lyckats bra med!
Haft en teevlig stund i din blogg!

badtant.bloggo.nu sa...

Visste inte att det fanns så många vackra svampar förrän jag kikade in här. Häftigt. Hej svejs.